Návrh zákona o covidovej amnestii

7 prečítaní

 1 

 (Návrh) 

Zákon 

z …. 2024 

o odškodňovaní fyzických osôb v súvislosti s protipandemickými opatreniami a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov 

Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: 

Čl. I 

§ 1 

Tento zákon upravuje finančné odškodnenie (ďalej len „odškodnenie“) fyzických osôb, ktorým bola spôsobená finančná ujma spočívajúca v uhradení 

  1. pokuty za priestupok za porušenie protipandemických opatrení zavedených z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeného koronavírusom SARS-CoV-2 spáchaný v rozhodnom období (ďalej len „pokuta“), 
  2. nákladov za stravovanie spojených s umiestnením fyzických osôb v určených karanténnych zariadeniach v súvislosti s protipandemickými opatreniami zavedenými z dôvodu ochorenia COVID-19 (ďalej len „stravné“). 

§ 2 

Oprávnenou osobou je fyzická osoba, 

  1. ktorej bola uložená pokuta, ak bola úplne alebo sčasti uhradená, alebo 
  2. ktorej bola uložená povinnosť uhradiť stravné, ak bolo úplne alebo sčasti uhradené. 

§ 3 

Povinnou osobou je Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra“), obec a regionálny úrad verejného zdravotníctva. 

§ 4 

Rozhodným obdobím je obdobie od 12. marca 2020 od 06.00 hod. do 15. septembra 2023 do 06.00 hod. 

§ 5 

Podmienky nároku na odškodnenie sú 2 

  1. uloženie pokuty právoplatným rozhodnutím a úhrada uloženej pokuty v plnej výške alebo sčasti, ak nejde o uloženie pokuty v blokovom konaní, 
  2. uloženie pokuty v blokom konaní, alebo 

c) zaplatenie stravného v plnej výške alebo sčasti, ak ide o uhradenie stravného. 

§ 6 

(1) Ak bola pokuta alebo stravné uhradené v plnej výške, výška odškodnenia je suma uloženej pokuty alebo suma stravného. Ak bola pokuta alebo stravné uhradené sčasti, výška odškodnenia je suma tejto uhradenej časti. Do výšky odškodnenia podľa prvej vety a druhej vety sa započítava aj suma účelne vynaložených trov konania, ktoré oprávnenej osobe vznikli v súvislosti s prejednaním priestupku. 

(2) Ak bola uložená pokuta predmetom výkonu rozhodnutia, výška odškodnenia zahŕňa okrem sumy uloženej pokuty podľa odseku 1 aj sumu účelne vynaložených trov konania, ktoré oprávnenej osobe vznikli v súvislosti s výkonom rozhodnutia. 

(3) Ak bolo stravné predmetom súdneho konania alebo aj exekučného konania, výška odškodnenia zahŕňa okrem sumy stravného podľa odseku 1 aj sumu účelne vynaložených trov konania, ktoré oprávnenej osobe vznikli v súvislosti so súdnym konaním alebo exekučným konaním. Do výšky odškodnenia podľa predchádzajúcej vety sa započítava aj suma uhradených úrokov z omeškania. 

(4) Oprávnená osoba je povinná predložiť doklady preukazujúce sumu účelne vynaložených trov konania podľa odsekov 1 až 3 a sumu uhradených úrokov z omeškania vrátane dokladov preukazujúcich ich úhradu. 

(5) Súčasťou trov konania sú aj trovy právneho zastúpenia, ktoré zahŕňajú účelne vynaložené hotové výdavky a odmenu za zastupovanie, ktorá bola určená ako tarifná odmena advokáta.1

1) § 9 až 14 vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 655/2004 Z. z. o odmenách a náhradách advokátov za poskytovanie právnych služieb v znení neskorších predpisov. ) 

§ 7 

(1) Odškodnenie vypláca na základe písomnej žiadosti oprávnenej osoby o odškodnenie (ďalej len „žiadosť o odškodnenie“) 

a) ministerstvo vnútra za 

1. pokutu uloženú orgánom Policajného zboru a okresným úradom, 

2. stravné súvisiace s umiestnením v karanténnom zariadení, ktorého povinnosť úhrady vznikla na základe faktúry vystavenej ministerstvom vnútra, 

b) obec za pokutu uloženú príslušníkom obecnej polície, ktorej je zriaďovateľom, 

c) regionálny úrad verejného zdravotníctva za pokutu uloženú regionálnym úradom verejného zdravotníctva. 

(2) Žiadosť o odškodnenie podľa odseku 1 písm. a) alebo písm. b) sa podáva na tlačive, ktorého vzor určí ministerstvo vnútra a zverejní na svojom webovom sídle. Žiadosť o odškodnenie možno podať v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe s autorizáciou 

podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu verejnej moci.2

2) Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov. ) Na žiadosť, ktorá nie je podaná podľa prvej vety a druhej vety, sa neprihliada. 

(3) Žiadosť o odškodnenie podľa odseku 1 písm. c) sa podáva na tlačive, ktorého vzor určí Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a zverejní na svojom webovom sídle. Žiadosť o odškodnenie možno podať v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe s autorizáciou podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu verejnej moci. Na žiadosť, ktorá nie je podaná podľa prvej vety a druhej vety, sa neprihliada. 

(4) Žiadosť o odškodnenie podľa odseku 1 písm. a) sa podáva ministerstvu vnútra. 

(5) Žiadosť o odškodnenie podľa odseku 1 písm. b) sa podáva obci, ktorá je zriaďovateľom obecnej polície, ktorá uložila oprávnenej osobe pokutu. 

(6) Žiadosť o odškodnenie podľa odseku 1 písm. c) sa podáva regionálnemu úradu verejného zdravotníctva, ktorý uložil oprávnenej osobe pokutu. 

(7) Žiadosť o odškodnenie podľa odsekov 2 a 3 obsahuje najmä meno a priezvisko, dátum narodenia, adresu trvalého pobytu, rodné číslo, telefonický kontakt a e-mailový kontakt oprávnenej osoby a číslo bankového účtu vo formáte IBAN, na ktorý budú oprávnenej osobe poukázané finančné prostriedky za odškodnenie. Ak oprávnená osoba požaduje zaslanie finančných prostriedkov v hotovosti poštovým poukazom na adresu, uvedie v žiadosti o odškodnenie adresu na doručenie poštového poukazu. 

(8) Prílohou k žiadosti o odškodnenie sú fotokópie dokladov podľa § 5 a § 6 ods. 4. Ak oprávnená osoba nedisponuje právoplatným rozhodnutím podľa § 5 písm. a) alebo blokom podľa § 5 písm. b), tento doklad nahradí čestným vyhlásením, ktoré priloží k žiadosti o odškodnenie. 

(9) Ak sú splnené podmienky podľa tohto zákona a oprávnená osoba predložila žiadosť o odškodnenie spolu s prílohami, povinná osoba vyplatí oprávnenej osobe odškodnenie najneskôr do 60 dní od doručenia úplnej žiadosti o odškodnenie. 

§ 8 

Nároky podľa tohto zákona možno uplatniť najneskôr do 31. augusta 2025. 

§ 9 

Obec môže v súvislosti s vyplácaním odškodnenia podľa tohto zákona požiadať Ministerstvo financií Slovenskej republiky o poskytnutie dotácie podľa osobitného predpisu3

3 ) § 8a ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. 

Výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 9. decembra 2005 č. 26825/2005-441 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky (oznámenie č. 583/2005 Z. z.) v znení neskorších predpisov. ). Žiadosť o poskytnutie dotácie možno podať najneskôr do 30. novembra 2025. 

§ 10

(1) Splatné a neuhradené pohľadávky, ktoré vznikli na základe uloženia povinnosti oprávnenej osobe uhradiť pokutu alebo stravné ako aj ich príslušenstvo a trovy konania podľa § 5, ktoré je povinná nahradiť oprávnená osoba, sa stávajú odo dňa účinnosti tohto zákona nevymáhateľné. 

(2) Na nevymáhateľnosť pohľadávky sa prihliadne aj bez námietky oprávnenej osoby. 

§ 11 

(1) Na účel uspokojenia nárokov podľa tohto zákona sa lehota podľa osobitného predpisu4

4) § 89a ods. 7 zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch. ) na likvidáciu údajov o priestupkoch podľa § 1 písm. a) z evidencie priestupkov nevzťahuje. 

(2) Orgán, ktorý vedie evidenciu priestupkov podľa § 1 písm. a), zlikviduje údaje o týchto priestupkoch z evidencie priestupkov bezodkladne po uplynutí lehoty podľa § 8. 

§ 12 

Na postup podľa tohto zákona sa nevzťahuje správny poriadok. 

Čl. II 

Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 524/1990 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 266/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 237/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 248/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 249/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 250/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 202/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 207/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 265/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 285/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 160/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996 Z. z., zákona č. 143/1998 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 319/1998 Z. z., zákona č. 298/1999 Z. z., zákona č. 313/1999 Z. z., zákona č. 195/2000 Z. z., zákona č. 211/2000 Z. z., zákona č. 367/2000 Z. z., zákona č. 122/2001 Z. z., zákona č. 223/2001 Z. z., zákona č. 253/2001 Z. z., zákona č. 441/2001 Z. z., zákona č. 490/2001 Z. z., zákona č. 507/2001 Z. z., zákona č. 139/2002 Z. z., zákona č. 422/2002 Z. z., zákona č. 190/2003 Z. z., zákona č. 430/2003 Z. z., zákona č. 510/2003 Z. z., zákona č. 515/2003 Z. z., zákona č. 534/2003 Z. z., zákona č. 364/2004 Z. z., zákona č. 533/2004 Z. z., zákona č. 656/2004 Z. z., zákona č. 570/2005 Z. z., zákona č. 650/2005 Z. z., zákona č. 211/2006 Z. z., zákona č. 224/2006 Z. z., zákona č. 250/2007 Z. z., zákona č. 547/2007 Z. z., zákona č. 666/2007 Z. z., zákona č. 86/2008 Z. z., zákona č. 245/2008 Z. z., zákona č. 298/2008 Z. z., zákona č. 445/2008 Z. z., zákona č. 479/2008 Z. z., zákona č. 491/2008 Z. z., zákona č. 8/2009 Z. z., zákona č. 70/2009 Z. z., zákona č. 72/2009 Z. z., zákona č. 191/2009 Z. z., zákona č. 206/2009 Z. z., zákona č. 387/2009 Z. z., zákona č. 465/2009 Z. z., zákona č. 513/2009 Z. z., zákona č. 5 

60/2010 Z. z., zákona č. 433/2010 Z. z., zákona č. 547/2010 Z. z., zákona č. 313/2011 Z. z., zákona č. 362/2011 Z. z., zákona č. 79/2012 Z. z., zákona č. 96/2012 Z. z., zákona č. 31/2013 Z. z., zákona č. 80/2013 Z. z., zákona č. 94/2013 Z. z., zákona č. 299/2013 Z. z., zákona č. 388/2013 Z. z., zákona č. 417/2013 Z. z., zákona č. 474/2013 Z. z., zákona č. 1/2014 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z., zákona č. 374/2014 Z. z., zákona č. 397/2015 Z. z., zákona č. 430/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 311/2016 Z. z, zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 338/2020 Z. z., zákona č. 146/2021 Z. z., zákona č. 412/2021 Z. z., zákona č. 246/2022 Z. z., zákona č. 183/2023 Z. z., zákona č. 330/2023 Z. z., zákona č. 40/2024 Z. z. a zákona č. 166/2024 Z. z. sa dopĺňa takto: 

Za § 90 sa vkladá § 91, ktorý znie: 

„§ 91 

Na priestupok za porušenie protipandemických opatrení zavedených z dôvodu ochorenia COVID-19 v období od 12. marca 2020 od 06.00 hod. do 15. septembra 2023 do 06.00 hod sa neprihliada pri osvedčovaní bezúhonnosti a spoľahlivosti fyzickej osoby.“. 

Čl. III 

Tento zákon nadobúda účinnosť 1. marca 2025. 

Pridaj komentár

Your email address will not be published.

Predošlý článok

TLAČOVÉ KOMUNIKÉ č. 158/24

Ďalší článok

Rozsudok o priestupku počas pandémie

Latest from Uncategorized

Otázka zániku právneho štátu v spoločenskom vedomí

zdroj: http://www.pravnelisty.sk/clanky/a1268-otazka-zaniku-pravneho-statu-v-spolocenskom-vedomi JUDr. Patrik Števík, sudca                       Otázka zániku právneho štátu v spoločenskom vedomí „Až keď sa idea