Návrh zmeny zákona o Justičnej akadémii

35 prečítaní

(Návrh)

ZÁKON

z … 2024,

ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 548/2003 Z. z. o Justičnej akadémii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:

Čl. I

Zákon č. 548/2003 Z. z. o Justičnej akadémii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 757/2004 Z. z., zákona č. 319/2005 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 181/2009 Z. z., zákona č. 33/2011 Z. z., zákona č. 220/2011 Z. z., zákona č. 322/2014 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 397/2019 Z. z. a zákona č. 423/2020 Z. z. a zákona č. 111/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:

1. V § 2 ods. 1 sa slová „Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky a asistentov prokurátora“ nahrádzajú slovami „Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, odborných justičných stážistov, právnych čakateľov prokuratúry, asistentov prokurátora, poradcov sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky a ďalších osôb podľa § 3a“.

2. § 3 vrátane nadpisu znie:

„§ 3

Predmet činnosti

(1) Akadémia je vzdelávacia inštitúcia s celoštátnou pôsobnosťou, ktorá zabezpečuje, organizuje a vykonáva najmä tieto typy vzdelávacích aktivít

  1. celoživotné vzdelávanie,
  2. prípravné vzdelávanie,
  3. vzdelávanie prostredníctvom zahraničných odborných stáží.

(2) Akadémia v rámci svojej pôsobnosti zabezpečuje a koordinuje úlohy medzinárodnej spolupráce vrátane prípravy a organizácie spoločných medzinárodných vzdelávacích podujatí s inými národnými alebo medzinárodnými organizáciami pre vzdelávanie cieľovej skupiny akadémie.

(3) Akadémia zodpovedá za realizovanie a organizovanie odbornej justičnej skúšky, na základe ktorej overuje, či má vyšší súdny úradník, asistent sudcu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, asistent sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, právny čakateľ prokuratúry, asistent prokurátora alebo poradca sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej aj len „uchádzač“) potrebné odborné vedomosti, ako aj osobnostné predpoklady vyžadované na výkon príslušnej funkcie prokurátora vykonaním odbornej justičnej skúšky.

(4) Akadémia zabezpečuje vytvorenie, správu a ochranu databáz podkladov potrebných na vykonanie písomnej časti odbornej justičnej skúšky.

(5) Akadémia zabezpečuje vytvorenie, správu a ochranu databáz podkladov potrebných na uskutočnenie písomnej časti výberového konania na funkciu odborného justičného stážistu.

(6) Akadémia zabezpečuje vytvorenie, správu a ochranu databáz podkladov potrebných na uskutočnenie písomnej časti hromadného výberového konania a výberového konania na obsadenie voľného miesta sudcu na krajských súdoch, správnych súdoch, Špecializovanom trestnom súde, Najvyššom súde Slovenskej republiky a Najvyššom správnom súde Slovenskej republiky.

(7) Pri zabezpečovaní spisov v písomnej podobe alebo v elektronickej podobe do zákonom určených databáz sú ministerstvo, súdy a prokuratúra povinné poskytnúť akadémii súčinnosť. Akadémia pri vytváraní databáz podľa odsekov 4 a 6 zabezpečuje ochranu osobných údajov.3)

(8) Akadémia ďalej vykonáva prenájom priestorov, ubytovacie služby, stravovacie služby, relaxačné služby, vydavateľskú a publikačnú činnosť; vykonávanie činnosti podľa tohto odseku nesmie ohroziť kvalitu, rozsah a dostupnosť činností podľa predchádzajúcich odsekov

(9) Akadémia vykonáva aj činnosť poverenej právnickej osoby podľa osobitného predpisu.3a)“.

3. Za § 3 sa vkladá § 3a, ktorý vrátane nadpisu znie:

„§ 3a

Vzdelávanie cieľových skupín

(1) Akadémia uskutočňuje vzdelávanie podľa študijného plánu vzdelávania na príslušný rok, ktorý je v súlade s obsahovou náplňou vzdelávania sudcov určenou súdnou radou po dohode s ministrom, s obsahovou náplňou vzdelávania prokurátorov určenou generálnym prokurátorom, koncepciou vzdelávania akadémie, sledujúc požiadavky cieľovej skupiny a dodržiavajúc odborné nadnárodné stratégie vzdelávania zamestnancov justície a prokuratúry s cieľom zabezpečenia spravodlivosti a podpory právneho štátu.

(2) Akadémia realizuje vzdelávanie prezenčnou formou, dištančnou formou alebo kombináciou uvedených foriem tak, aby bolo vzdelávanie dostupné pre všetkých záujemcov z cieľovej skupiny.

(3) Akadémia poskytuje celoživotné vzdelávanie a vzdelávanie prostredníctvom zahraničných odborných stáží

  1. primárne sudcom a prokurátorom,
  2. sekundárne súdnym úradníkom, asistentom sudcov Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, asistentom sudcov Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, odborným justičným stážistom, právnym čakateľom prokuratúry a asistentom prokurátora.

(4) Ak to neohrozí kvalitu a dostupnosť vzdelávania pre cieľové skupiny podľa odseku 3, akadémia môže umožniť účasť na celoživotnom vzdelávaní

  1. poradcom sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky,
  2. zamestnancovi vykonávajúcemu analytické právnické činnosti na krajských súdoch, Najvyššom súde Slovenskej republiky, Najvyššom správnom súde Slovenskej republiky a na Ústavnom súde Slovenskej republiky,
  3. zamestnancovi v štátnozamestnaneckom pomere na všetkých súdoch, na ministerstve a na Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky, ak uvedené vzdelávacie podujatie súvisí s výkonom jeho pracovnej činnosti a účasť na podujatí zvýši takémuto zamestnancovi kvalifikáciu, alebo bude mať dopad na efektívnejšie plnenie jeho pracovných úloh,
  4. zástupcom iných právnických profesií alebo iných odborných profesií, nad ktorými vykonáva dohľad ministerstvo,2a) alebo ktorých zameranie súvisí s činnosťou cieľových skupín akadémie.

(5) Akadémia zabezpečuje, organizuje a vykonáva aj prípravné vzdelávanie, a to ako

  1. predskúškové sústredenia súvisiace s prípravou uchádzača o odbornú justičnú skúšku, ktoré sa zameriavajú na úspešné vykonanie písomnej, ako aj ústnej časti odbornej justičnej skúšky,
  2. prípravné vzdelávanie právneho čakateľa prokuratúry potrebné na výkon funkcie prokurátora počas prípravnej praxe,
  3. prípravné vzdelávanie kandidátov na funkciu sudcu, ktoré je zamerané na osvojenie si praktických zručností potrebných na výkon funkcie sudcu.“.

4. V § 6 odsek 1 znie:

„(1) Najvyšším orgánom akadémie je rada, ktorá má sedemnásť členov. Ôsmich členov volí Súdna rada Slovenskej republiky (ďalej len „súdna rada“) z radov sudcov a deviatich členov vymenúva minister spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „minister“). Troch členov rady vymenúva minister z radov prokurátorov na návrh generálneho prokurátora Slovenskej republiky (ďalej len „generálny prokurátor“). Šiestich členov vymenúva minister spravidla na návrh právnických fakúlt verejných vysokých škôl a stavovských organizácií advokátov, notárov a súdnych exekútorov, prípadne aj bez tohto návrhu.“.

5. V § 6 ods. 9 sa vypúšťajú slová „pedagogického zboru“.

6. V § 7 písm. b) sa na konci pripájajú tieto slová: „po dohode s ministerstvom“.

7. V § 7 sa za písmeno e) vkladá nové písmeno f), ktoré znie:

„f) schvaľuje koncepciu vzdelávania akadémie zameranú na metodológiu vzdelávania sledujúc moderné trendy vzdelávania zamerané na odborné znalosti a zručnosti všetkých vzdelávaných cieľových skupín,“.

Doterajšie písmená g) až l) sa označujú ako písmená h) až m).

8. V § 8 ods. 1 sa za slovo „neprítomnosti“ vkladajú slová „ním určený“.

9. V § 8 ods. 2 sa na konci pripájajú tieto vety: „Výberové konanie uskutočňuje výberová komisia, ktorá má päť členov. Predsedom výberovej komisie je predseda rady a ďalším členom výberovej komisie je iný člen rady určený radou; zvyšných troch členov výberovej vymenúva minister z databázy kandidátov na členov výberovej komisie na funkciu predsedu súdu.6a)“.

Poznámka pod čiarou k odkazu 6a znie:

6a) § 37 ods. 5 zákona č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.

10. V § 8 odseky 3 až 5 znejú:

„(3) Za riaditeľa môže byť vymenovaná osoba, ktorá

a) spĺňa predpoklady podľa § 5 a § 6 ods. 2,

b) zložila odbornú justičnú skúšku alebo advokátsku skúšku,

c) má preukázateľne aspoň sedemročnú prax v oblasti priameho vzdelávania sudcov alebo prokurátorov uskutočňovaného prezenčnou, dištančnou alebo kombinovanou formou,

d) ovláda cudzí jazyk.

(4) Riaditeľ má troch zástupcov, ktorých vymenúva riaditeľ na päť rokov po súhlase rady.

(5) Jedným zástupcom riaditeľa je sudca a jedným zástupcom riaditeľa je prokurátor; tretím zástupcom riaditeľa pre agendu ekonomiky a správy je osoba, ktorá spĺňa predpoklady podľa odseku 3 písm. a) a b).“.

11. V § 8 ods. 8 sa vypúšťajú slová „so súhlasom rady“.

12. V § 10 odseky 3 a 4 znejú:

„(3) Riaditeľovi, ktorý je sudcom alebo prokurátorom, patrí k základnému platu osobitný príplatok vo výške zodpovedajúcej funkčnému príplatku za riadenie u predsedu krajského súdu podľa osobitného predpisu. Riaditeľovi, ktorý nie je sudcom alebo prokurátorom, patrí mesačne odmena vo výške dva a pol násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok zaokrúhlená na celé euro nahor, a to od prvého dňa mesiaca, v ktorom sa ujal výkonu funkcie riaditeľa.

(4) Zástupcovi riaditeľa, ktorý je sudcom alebo prokurátorom, patrí k základnému platu osobitný príplatok vo výške zodpovedajúcej funkčnému príplatku za riadenie u podpredsedu krajského súdu podľa osobitného predpisu. Zástupcovi riaditeľa, ktorý nie je sudca alebo prokurátor, patrí mesačne odmena vo výške dvojnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok zaokrúhlená na celé euro nahor, a to od prvého dňa mesiaca, v ktorom sa ujal výkonu funkcie zástupcu riaditeľa.“.

13. § 12 znie:

„§ 12

(1) Návrh na vykonanie odbornej justičnej skúšky (ďalej len „skúška“) vyšším súdnym úradníkom, asistentom sudcov Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a asistentom sudcov Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky predkladá akadémii minister.

(2) Návrh na vykonanie skúšky právnym čakateľom prokuratúry a asistentom prokurátora predkladá akadémii generálny prokurátor; k návrhu priloží aj záverečné hodnotenie právneho čakateľa prokuratúry alebo asistenta prokurátora podľa osobitného predpisu.10)

(3) Cieľom skúšky je overiť, či má uchádzač potrebné vedomosti a je dostatočne pripravený na to, aby mohol zastávať funkciu sudcu alebo funkciu prokurátora.

(4) Vykonanie skúšky zabezpečuje akadémia spravidla dvakrát do roka, v jarnom a v jesennom termíne.

(5) Skúška pozostáva z písomnej časti a z ústnej časti. Písomná časť sa skladá z odborného testu, z vyhotovenia rozhodnutí v trestnej a v inej než trestnej veci. Písomnou časťou skúšky sa overuje spôsobilosť uchádzača samostatne vykonávať procesné úkony a postupy vyplývajúce z funkcie, na ktorú sa pripravuje. Na ústnej skúške má uchádzač preukázať vedomosti z ústavného práva, z organizácie a pôsobnosti súdov a prokuratúry, z trestného práva, z medzinárodného práva, z občianskeho práva, z rodinného práva, z obchodného práva, z finančného práva, zo správneho práva, z pracovného práva a z práva Európskej únie.

(6) Na prípravu a vykonanie skúšky a na vykonanie opravnej skúšky poskytne služobný úrad uchádzačovi služobné voľno s náhradou platu v trvaní štyroch týždňov.“.

14. V § 13 odsek 1 znie:

„(1) Skúšku uchádzač pred skúšobnou komisiou zloženou z piatich členov. Predsedov, členov a náhradných členov skúšobných komisií volí a odvoláva rada na návrh súdnej rady, generálneho prokurátora, rady prokurátorov a ministra. Funkčné obdobie členov skúšobných komisií a ich náhradníkov je päť rokov.“.

15. V § 13 sa vypúšťa odsek 5.

16. § 14 znie:

„§ 14

(1) Ak uchádzač úspešne vykoná skúšku, akadémia vystaví osvedčenie o jej vykonaní, ktoré vyššiemu súdnemu úradníkovi, asistentovi sudcu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a asistentovi sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky riaditeľ odovzdá v prítomnosti ministra, a ak ide o právneho čakateľa prokuratúry a asistenta prokurátora v prítomnosti generálneho prokurátora.

(2) Ak vyšší súdny úradník, asistent sudcu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a asistent sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky pri skúške alebo opravnej skúške neprospel, minister mu povolí vykonať opravnú skúšku alebo ďalšiu opravnú skúšku na základe jeho písomnej žiadosti; generálny prokurátor povolí vykonať opravnú skúšku právnemu čakateľovi prokuratúry a asistenta prokurátora na základe jeho písomnej žiadosti.

(3) Opravnú skúšku môže uchádzač vykonať najskôr po troch mesiacoch a najneskôr do deviatich mesiacov od konania skúšky.

(4) Ak právny čakateľ prokuratúry neprospel ani pri opravnej skúške, generálny prokurátor ho z funkcie odvolá podľa osobitného predpisu.11)

(5) Ďalšiu opravnú skúšku môže vyšší súdny úradník, asistent sudcu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, asistent sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky alebo asistent prokurátora vykonať najskôr po jednom roku a najneskôr do dvoch rokov od konania opravnej skúšky. Ak vyšší súdny úradník, asistent sudcu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, asistent sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky alebo asistent prokurátora neprospel ani pri ďalšej opravnej skúške, zostáva vo svojej funkcii bez možnosti znovu sa prihlásiť na vykonanie skúšky.

(6) Ak ide o poradcu sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky, vykonáva právomoci spojené s návrhom na vykonanie skúšky, vykonaním opravnej skúšky a ďalšej opravnej skúšky a s odovzdaním osvedčenia o vykonaní skúšky predseda Ústavného súdu Slovenskej republiky.

(7) Lehota na vykonanie opravnej skúšky alebo ďalšej opravnej skúšky neplynie počas trvania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky.“.

17. Za § 15 sa vkladá § 15a, ktorý vrátane nadpisu znie:

„§ 15a

Spolupráca s právnickými fakultami verejných vysokých škôl

(1) Právnické fakulty verejných vysokých škôl spolupracujú s akadémiou a s ministerstvom pri napĺňaní predmetu činnosti akadémie, a to najmä konzultáciami obsahu pripravovaných vzdelávacích aktivít, návrhmi vzdelávacích aktivít, realizáciou vzdelávacích aktivít podľa potrieb a zadania akadémie a po dohode s právnickými fakultami verejných vysokých škôl.

(2) Právnické fakulty verejných vysokých škôl v záujme rozvoja právnej vedy a právnického vzdelávania a rozvoja vedy a vzdelávania v oblasti mediácie a probácie konzultujú s ministerstvom a s akadémiou požiadavky justičnej praxe kladené na študentov právnických fakúlt verejných vysokých škôl a na vedecké zameranie právnických fakúlt verejných vysokých škôl, ktoré spoločne napĺňajú.

(3) Ministerstvo poskytuje doplnkové dotácie

  1. verejným vysokým školám účelovo určené pre potreby ich právnických fakúlt verejných vysokých škôl na uskutočňovanie akreditovaných študijných programov v študijnom odbore právo, na výskumnú a vývojovú činnosť v odbore právo, na rozvoj právnickej fakulty verejnej vysokej školy a na sociálnu podporu študentov,
  2. verejným vysokým školám účelovo určené pre potreby vybraných akreditovaných študijných programov zameraných na mediáciu a probáciu a na podporu výskumnej a vývojovej činnosti vysokoškolských pedagógov pôsobiacich v týchto akreditovaných študijných programoch.

(4) Ministerstvo vypracúva metodiku na určovanie doplnkových dotácií poskytovaných podľa odseku 3 a na jej základe určuje doplnkové dotácie podľa odseku 3. Ak sa doplnkové dotácie poskytujú účelovo pre potreby týmto zákonom určeným právnickým fakultám verejných vysokých škôl, určujú sa doplnkové dotácie po predchádzajúcom vyjadrení dekanov týchto právnických fakúlt. Poskytnutie doplnkových dotácii verejným vysokým školám podľa tohto zákona nemá vplyv na poskytovanie dotácii verejným vysokým školám na uskutočňovanie akreditovaných študijných programov, na výskumnú, vývojovú alebo umeleckú činnosť, na rozvoj vysokej školy a na sociálnu podporu študentov.

(5) Ministerstvo poskytuje verejnej vysokej škole doplnkové dotácie podľa odseku 3 na základe zmluvy o dotácii. Zostatok poskytnutých doplnkových dotácií nevyčerpaný ku koncu kalendárneho roku môže verejná vysoká škola použiť v nasledujúcich kalendárnych rokoch, ak dodržala podmienky uvedené v zmluve o dotácii, ak nie je v zmluve o dotácii dohodnuté inak; tento zostatok nemá vplyv na prideľovanie dotácií na nasledujúci kalendárny rok.“.

18. Za § 17a sa vkladá § 17b, ktorý vrátane nadpisu znie:

„§ 17b

Prechodné ustanovenie

k úpravám účinným od 1. januára 2025

Súdna rada zvolí troch nových členov rady a minister vymenuje štyroch nových členov rady do 28. februára 2025.“.

Čl. II

Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2025.

Pridaj komentár

Your email address will not be published.

Predošlý článok

Slovensko začne rokovania o oprave Správy o stave právneho štátu

Ďalší článok

Vládna covidová amnestia:

Latest from Články

Rozsudok o priestupku počas pandémie

Súd:                                        Najvyšší   správny   súd   Slovenskej   republiky  Spisová   značka:                      5Stk/10/2023  Identifikačné   číslo   spisu:       5022200355  Dátum   vydania   rozhodnutia:      

Nezaplatenie súdneho poplatku

IV. ÚS 442/2024 Ústavný súd Slovenskej republiky v senáte zloženom z predsedu senátu Libora Duľu a sudcov Ladislava Duditša