Stanovisko Poradnej rady európskych sudcov č. 27 (2024) o disciplinárnej zodpovednosti sudcov
Neoficiálny preklad odporúčaní do slovenského jazyka:
- Sudcovia musia vykonávať svoje povinnosti v súlade s najvyššími štandardmi profesionálneho správania, aby mohli plniť svoju ústavnú úlohu. Disciplinárna zodpovednosť je prostriedkom na zabezpečenie toho, aby sudcovia dodržiavali štandardy profesionálneho správania.
- Disciplinárna zodpovednosť nesmie narúšať nezávislosť súdnictva.
- Disciplinárna zodpovednosť sudcov je dôležitá na zabezpečenie riadneho výkonu spravodlivosti v súlade s právnym štátom a nevyhnutná na zachovanie dôvery v súdnictvo.
- Členské štáty musia mať pevné záruky na ústavnej alebo legislatívnej úrovni, pokiaľ ide o disciplinárnu zodpovednosť sudcov, a musia tieto záruky implementovať v praxi.
- Procesné inštitúcie zapojené do disciplinárneho konania musia rešpektovať deľbu moci a riadny výkon spravodlivosti. So sudcami a ich združeniami sa musia konzultovať disciplinárne zákony a predpisy.
- Orgán, ktorý je príslušný na začatie disciplinárneho konania a vyšetrovanie, nesmie byť ten istý orgán, ktorý rozhoduje v disciplinárnej veci. Členské štáty by mali mať osobitný vyšetrovací orgán alebo osobu zodpovednú za prijímanie sťažností, za zastupovanie sudcu a za zváženie, či existuje dostatočný dôvod proti sudcovi na začatie takéhoto konania.
- Sudcovia, ktorí čelia disciplinárnemu obvineniu, musia mať právo na prístup k nezávislému súdu alebo orgánu ustanovenému zákonom podľa článku 6 EDĽP.
- Musí existovať nezávislý a nestranný revízny orgán/tribunál, ktorý má právomoc zrušiť disciplinárne rozhodnutia a podniknúť ďalšie kroky na nápravu negatívnych účinkov takýchto rozhodnutí, ako napríklad okamžité obnovenie stavu.
- Rozsah disciplinárnej zodpovednosti musí byť jasne definovaný, aby bol v súlade so zásadami právneho štátu. Zákon by mal výslovne a pokiaľ možno presne vymedziť dôvody, na základe ktorých možno začať disciplinárne konanie proti sudcom.
- Legitímny výkon zákonných práv sudcu nesmie viesť k disciplinárnej zodpovednosti.
- Dôvody súdnej disciplinárnej zodpovednosti musia byť neodmysliteľne spojené s ústavnou úlohou súdnictva. To zahŕňa potrebu zabezpečiť, aby sudcovia konali ako nezávislí a nestranní rozhodcovia, rešpektovali zásady právneho štátu a aby vo všeobecnosti prispievali k riadnemu fungovaniu výkonu súdnictva.
- Rozhodnutie sudcu, vrátane výkladu zákona, hodnotenia skutočností alebo váženia dôkazov, nesmie viesť k disciplinárnej zodpovednosti, s výnimkou prípadov zlomyseľnosti, úmyselného omeškania alebo závažného pochybenia. Podanie návrhu na začatie prejudiciálneho konania podľa článku 267 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ZFEÚ) a žiadosť o poradné stanovisko na ESĽP nesmie nikdy viesť k sudcovskej zodpovednosti.
- Malo by sa stanoviť hraničné kritérium na oddelenie skutkov, ktoré potenciálne oprávňujú uloženie disciplinárnych sankcií od iných foriem nevhodného správania.
- Etické normy by mali byť jasne odlíšené od pochybení, ktoré zakladajú disciplinárne sankcie.
- Členské štáty musia v zákone stanoviť jasné procesné pravidlá, ktoré sa vzťahujú na disciplinárne konania proti sudcom. Na vybavovanie sťažností musí byť k dispozícii systém „filtra“, ktorý zabezpečí rýchle zamietnutie šikanóznych/zlomyseľných alebo nepodložených tvrdení.
- V prípadoch nadmerného prieťahu musia mať sudcovia k dispozícii postupy na podanie žiadosti o zamietnutie konania.
- Sudcovia musia mať možnosť účinne sa zúčastňovať na disciplinárnych konaniach proti nim a mať právne zastúpenie.
- Musia mať právo odvolať sa proti disciplinárnym rozhodnutiam a sankciám.
- Disciplinárne sankcie musia byť v zákone jasne definované, ľahko dostupné a vymenované v taxatívnom zozname.
- Akákoľvek disciplinárna sankcia uložená sudcovi musí byť primeraná.
- Odvolanie sudcu by malo byť nariadené len ako posledná možnosť vo výnimočne závažných prípadoch.
- Vo všetkých prípadoch sa pri posudzovaní primeranej sankcie musí brať do úvahy potenciálny „zmrazujúci účinok“, ktorý môže mať určitá sankcia na jednotlivého sudcu a na ostatných sudcov.
- Sudcovská previerka sa nesmie používať ako náhrada disciplinárnych opatrení. Previerka by sa nemala používať ani na riešenie korupcie.
Celý text v pôvodnom anglickom znení je prístupný na linku: