Odlišné stanovisko sudcu Petra Straku vo veci sp. zn. PL. ÚS 3/2024

139 prečítaní

PL. ÚS 3/2024
Odlišné stanovisko sudcu Petra Straku vo veci sp. zn. PL. ÚS 3/2024

  1. V súlade s § 67 ods. 1 zákona o ústavnom súde pripájam k uzneseniu ústavného súdu
    vo veci sp. zn. PL. ÚS 3/2024 odlišné stanovisko. Nestotožňujem sa s väčšinou pléna
    ústavného súdu o úplnom pozastavení účinnosti novely Trestného zákona (hmotnoprávna
    časť). Uvedomujem si, že je neštandardné do procesu odlišným stanoviskom vstupovať už
    v tejto fáze, no berúc do úvahy vážnosť spoločenskej situácie a prebiehajúci spoločenský
    diskurz, dospel som k záveru, že je namieste uviesť zopár poznámok z pozície sudcu
    spravodajcu už teraz.
  2. Plénum ústavného súdu zvolilo prístup pozastavenia účinnosti právneho predpisu v časti
    trestného zákona ako celku. Uvedomujem si, že je bezpochyby procesne jednoduchšie
    pozastavenie účinnosti právneho predpisu en bloc ako vyťahovanie konkrétnych skutkových
    podstát a uvádzanie vyčerpávajúcich výpočtov, a teda čiastočné pozastavenie účinnosti, ku
    ktorému som sa ja prikláňal. No súčasne si myslím, že procesná zložitosť (aj napriek časovým
    súvislostiam rozhodovania o predbežnom prerokovaní posudzovanej veci) nemôže byť
    prekážkou. V záujme ústavnosti je potrebné voliť vždy ten najmenej intenzívny postup, aj
    keď pôjde o postup zložitejší a značne komplikovanejší.
  3. Ústavný súd by teda v rámci otázky pozastavenia účinnosti nemal byť pasívny (pozastaviť
    účinnosť mal), no mal byť aktívny pri otázke, v ktorej časti uvedený procesný postup mal
    aplikovať (mal zvoliť komplikovanejšie riešenie výberu problematických ustanovení napr.
    o premlčaní). Podľa môjho názoru je aj pri pozastavovaní účinnosti potrebné aplikovať
    princíp proporcionality a využívať tento inštitút len ako prostriedok ultima ratio. Som toho
    názoru, že všetky kľúčové obavy navrhovateľov bolo možné vtesnať do užšieho rámca a tomu
    prispôsobiť pozastavenie účinnosti.
  4. Bolo by z mojej strany nekonzistentné, keby som teraz na tejto platforme kritizoval
    znižovanie trestných sadzieb, keď som už na rôznych fórach, no najmä v textoch mojich
    odlišných stanovísk (k tomu pozri napríklad odlišné stanovisko vo veci sp. zn.
    III. ÚS 412/2020) formuloval kritiku smerom k zákonodarcovi ohľadne vysokých trestov,
    ktoré sú v nejednom prípade označiteľné aj prívlastkom „drakonické“.
  5. Nepovažoval som za adekvátne pozastavovať účinnosť pri takých trestných činoch ako
    napríklad (vyberám exemplifikatívne) neoprávnené používanie cudzieho motorového vozidla
    [§ 216 a § 217 Trestného zákona (ďalej aj ,,TZ“)], neoprávnené vyrobenie a používanie
    platobného prostriedku (§ 219 TZ), nepovolená prevádzka lotérií a iných podobných hier
    (§ 230 TZ), neoprávnené zamestnávanie (§ 251a TZ), neoprávnené obchodovanie
    s devízovými hodnotami a poskytovanie devízových služieb (§ 252 TZ), porušovanie práv
    k ochrannej známke, označeniu pôvodu výrobku a obchodnému menu (§ 281 TZ),
    porušovanie priemyselných práv (§ 282 TZ) alebo porušovanie autorského práva (§ 283 TZ).
  6. Ďalej osobitne poukazujem aj na niekoľko paradoxov, ktoré uznesenie ústavného súdu
    prináša. Rozhodnutím ústavného súdu dochádza k pozastaveniu účinnosti ustanovení
    o ochrannom liečení (ide prakticky o prevzatie obsahu novely od bývalého ministra
    spravodlivosti Slovenskej republiky Viliama Karasa) a o detencii, ako aj k pozastaveniu
    účinnosti novozavedených paragrafov, ktoré majú modifikovať trestnú politiku v súvislosti
    s drogovými trestnými činmi, čo je spoločenskou požiadavkou už dlhšie obdobie. Taktiež sa
    pozastavuje zavedenie novej poľahčujúcej okolnosti v navrhovanom § 36 písm. q) Trestného
    zákona, a to predovšetkým v kontexte rozhodovacej praxe Európskeho súdu pre ľudské práva.
    V tomto zmysle má byť poľahčujúcou okolnosťou spáchanie trestného činu, pre ktorý bolo
    trestné stíhanie vedené neprimerane dlho, ak túto skutočnosť nemožno spravodlivo pričítať
    páchateľovi alebo jeho obhajcovi. Rovnako je paradoxné aj napríklad pozastavenie účinnosti
    novelizácie § 58 TZ (trest prepadnutia majetku), kde ide o reakciu na nedávne rozhodnutie
    ústavného súdu (PL. ÚS 1/2021).
  7. K otázke pozastavenia účinnosti uvádzam, že ako dominantný argument v prospech
    pozastavenia účinnosti som vnímal problematiku aplikácie pravej retroaktivity v trestnom
    práve v súvislosti s novelizáciou Trestného zákona (napríklad novej právnej úpravy
    premlčania). Mám na mysli existenciu hrozby jej aplikácie v prípade, ak napadnutá novo-
    prijatá právna norma nadobudne účinnosť, hoci len na pár minút. V tejto súvislosti uvádzam,
    že pravá retroaktivita v prospech páchateľa je garantovaná čl. 50 ods. 6 ústavy, pričom
    v demokratickom a právnom štáte je aplikácia pravej retroaktivity možná len v prípade,
    pokiaľ pôsobí v prospech subjektu práva, a teda v tomto prípade v prospech obvineného.
    Uvedené i. a. predpokladá aj Všeobecná deklarácia ľudských práv v čl. 11, ale aj Rímsky
    štatút Medzinárodného trestného súdu v čl. 22 a 23. Pre kontext je vhodné uviesť, že keďže
    prípustnosť retroaktivity v prospech páchateľa je ústavný princíp, nie je podľa môjho názoru
    ju možné zákonom vylúčiť alebo modifikovať.
  8. Súhlasím s väčšinou pléna v tom, že skutočne bolo odôvodnené zvažovať a potenciálne aj
    pozastaviť účinnosť tých častí právnych predpisov, ktorých aplikácia by mohla spôsobiť
    aplikačné problémy a niekoho zvýhodniť, resp. znevýhodniť.
  9. V súvislosti s otázkou premlčania som si spomenul na nález Ústavného súdu Českej
    republiky sp. zn. Pl. ÚS 19/93, ktorý česká právna veda označuje za „metodologicky silný“
    (k tomu pozri Wagnerová, E., a kol. Listina základních práv a svobod. Komentář. 2. doplněné
    a aktualizované vydání. Praha : Wolters Kluwer ČR, 2023. 1076 s., str. 938) „Nezbytnou
    součástí pojmu promlčení trestně-právního stíhání je vůle, snaha a ochota státu trestný čin
    stíhat. Bez tohoto předpokladu nemůže být naplněn ani obsah pojmu promlčení ani smysl
    tohoto právního institutu. Teprve dlouhodobé vzájemné působení dvou prvků: vůle a snahy
    státu pachatele potrestat a trvalého rizika pachatele, že může být potrestán, zakládá smysl
    promlčení. Pokud stát určité trestné činy a určité pachatele stíhat nechce, je promlčení
    zbytečné: v těchto případech běh promlčecí lhůty ve skutečnosti neexistuje a promlčení samo
    o sobě je fiktivní. Psané právo je zbaveno možností své aplikace. Aby promlčení trestného
    činu mohlo nastat, musel by probíhat proces jeho promlčování, tj. doba, během níž stát usiluje
    o trestní stíhání. Promlčení je dovršeno teprve tehdy, jestliže kontinuální úsilí státu
    o postižení trestného činu na konci promlčecí lhůty zůstane marným.“. V kontexte s otázkou
    premlčania trestných činov, ako je znásilnenie alebo napríklad úkladná vražda, je
    z ústavnoprávneho hľadiska potrebné dodať, že problematická nemusí byť len novozavedená
    právna úprava, ale dokonca aj tá, ktorá bola dlhé roky účinná. Keďže túto právnu úpravu
    dosiaľ nikto nenapadol v konaní podľa čl. 125 ústavy a súčasne platí prezumpcia ústavnosti
    právneho predpisu až do momentu prípadného preukázania opaku, nemal ústavný súd
    možnosť sa zaoberať otázkou jej súladu s ústavou.
  10. Vo verejnej debate taktiež rezonovala ochrana poškodených trestnými činmi, čo
    jednoznačne nie je bagateľná téma a určite by som ju z hľadiska verejného diskurzu
    nepodceňoval. Na druhej strane by som ale rád poukázal na skutočnosť, že aj keby došlo
    alebo v budúcnosti dôjde k zastaveniu trestného stíhania z dôvodu premlčania v dôsledku
    novely právneho predpisu, predošlé trestného stíhanie (v prípade, ak si poškodený uplatnil
    škodu) vytváralo prekážku litispendencie v súvislosti s civilným sporom o náhradu škody.
    Nie je teda pravdou, že premlčaním trestného stíhania sa navždy znemožní odškodnenie.
  11. Žiada sa mi pre kontext uviesť, že z hľadiska trestného práva hmotného, ale aj trestného
    práva procesného neplatí, resp. je otázne, či sa trest v podobe odsúdenia páchateľa na vysoký
    trest odňatia slobody premietne do nejakého „zisku“ či kompenzácie pre obeť alebo
    poškodeného. Trest odňatia slobody totiž nemá na obeť, resp. poškodeného priamy vplyv
    okrem potenciálnej morálnej satisfakcie, ktorá je však in genere otázna (nemálo skutkov sa
    reparovať nedá žiadnym spôsobom a neexistuje taký trest, ktorý by poškodený vnímal ako
    dostatočný). Celkom opačne funguje civilný proces, kde ak žalobca spor vyhrá, získa plnenie
    priamo od žalovaného. V civilnom práve funguje reciprocita, ktorá je cudzia pre trestné
    právo, keďže trestom pre páchateľa obeť trestného činu priamo nezískava nič, ešte, inak
    povedané, trest odňatia slobody nemá kompenzačný alebo recipročný účinok pre obeť, resp.
    poškodeného. Súhlasím, že v trestnom konaní je možné priznanie škody v tzv. adhéznom
    konaní, no nie je to pravidlom, ale práve naopak. Štandardom je odkaz poškodeného
    na uplatnenie si náhrady škody v civilnom konaní zo strany trestného súdu, ktorý častokrát
    nemá záujem o dokazovanie smerom k výške škody, ktoré by proces predĺžilo.
  12. Súčasne by som chcel poukázať aj na argument navrhovateľov o odstrašujúcom účinku
    trestov, pričom podľa môjho návrhu trest nemá v 21. storočí plniť primárne túto funkciu.
    Odstrašenie ostatných na príklade jedného je prístup, ktorý nie je v súlade s morálnym
    statusom konkrétneho jednotlivca a tvrdí, že na jednotlivcov platia len hrozby; navyše
    empirické fakty vyvrátili, že kriminalita sa odstrašujúcimi trestami znižuje, naopak,
    odstrašujúci účinok sankcií nemá na kriminalitu vplyv. K tomu odkazujem na bod 12 nálezu
    sp. zn. PL. ÚS 106/2011: „Teoretické východiská penológie poukazujú na potrebu zvoliť
    optimálnu mieru represie, keďže ani príliš mierny, ani príliš prísny trest podľa nej nepôsobia
    výchovne, ale demoralizujúco, zároveň varujú pred tzv. exemplárnym trestaním spočívajúcim
    v tom, že sa konkrétna prísnosť trestu neodôvodňuje hľadiskom individuálnej prevencie, ale
    potrebou odstrašiť verejnosť ustanovením prehnane prísnych trestov, kde je zintenzívnením
    represie potlačený moment prevencie. Funkciu ochrany plní trest jednak voči páchateľovi
    trestného činu, voči ktorému sa prejavuje moment represie (zabránenie páchaniu trestnej
    činnosti) a individuálnej prevencie (výchova k riadnemu životu), jednak voči ďalším
    jednotlivcom, potencionálnym páchateľom, voči ktorým sa prejavuje moment generálnej
    prevencie (výchovné pôsobenie trestov na ostatných členov spoločnosti).“
  13. Uvedomujem si, že disentované rozhodnutie pléna vyvolá viaceré interpretačné otázniky
    (napr. ten, ako by mali postupovať súdy v kauzách, kde by mala byť aplikovaná právna
    úprava, ktorá je pozastavená, či majú čakať na meritórne rozhodnutie, čo môže trvať dlhší
    čas, alebo majú rozhodovať bez ohľadu na bežiace konanie na ústavnom súde). V závere
    uvádzam, že motiváciou priloženia tohto odlišného stanoviska nebolo vopred avizovať môj
    meritórny postoj. Totiž až po meritórnom prieskume a zabezpečení stanovísk všetkých
    relevantných subjektov bude reálne možné komplexne formulovať stanovisko smerom
    k meritu veci. Súčasne ale nemôžem nenapísať, že nádeje, ktoré časť spoločnosti vložila
    do ústavného súdu a boli sčasti vypočuté (keďže účinnosť napadnutých noriem sčasti
    pozastavil), môžu vyústiť až do nekritickej formulácie ďalších širokých očakávaní.
    Opakujem, že aktuálne ešte nejde o meritórny úspech (pozastavenie účinnosti je len dočasné
    opatrenie) a v prípade eventuálneho neželaného výsledku konania (ktorý je rovnako
    pravdepodobný ako úspech podania) sa očakávanie môže zmeniť na spoločenskú skepsu.
    Ústavný súd nie je inštitúcia, ktorej je vlastný politický boj a nebojuje ani za koalíciu, ani
    za opozíciu a ani za žiadneho z oprávnených navrhovateľov v konaní podľa čl. 125 ústavy.
    Ústavný súd rozhoduje bez ohľadu na politické rozloženie síl a jeho jedinou úlohou je
    ochrana ústavnosti, tak ako to ustanovuje čl. 124 ústavy. V závere sa mi žiada pripomenúť
    starú poučku ústavného práva, ktorá sa verejnosti niekedy ťažko vysvetľuje: to, že sa časti
    spoločnosti niečo na právnej úprave nepáči, nepovažuje to za vhodné, vidí lepšie a krajšie
    riešenia, ešte nemusí znamenať, že to musí byť protiústavné. Nesúlad s ústavou a osobný
    nesúhlas s konkrétnou politikou štátu a právnou úpravou sú totiž zásadne odlišné svety, hoci
    sa to nemusí tak apriórne javiť.
    V Košiciach 28. februára 2024
    Peter Straka
    sudca

Pridaj komentár

Your email address will not be published.

Predošlý článok

Stáva sa bežným javom, že ľudia majú o sebe vyššiou mienku, na akú stačia ich morálne a intelektuálne schopnosti

Ďalší článok

Odlišné stanovisko sudcu Roberta Šorla vo veci sp. zn. PL. ÚS 3/2024

Latest from Články

Rozsudok o priestupku počas pandémie

Súd:                                        Najvyšší   správny   súd   Slovenskej   republiky  Spisová   značka:                      5Stk/10/2023  Identifikačné   číslo   spisu:       5022200355  Dátum   vydania   rozhodnutia:      

Nezaplatenie súdneho poplatku

IV. ÚS 442/2024 Ústavný súd Slovenskej republiky v senáte zloženom z predsedu senátu Libora Duľu a sudcov Ladislava Duditša