JUDr. Lenka Praženková, autorka je bývalá členka súdnej rady SR a bývalá predsedníčka Súdnej rady SR, t.č. predsedníčka senátu NS SR
Prečo sa nechce „vážiť“? V mojich očiach – premárnená šanca spraviť na objektívnych základoch konečne účinnú reformu súdnictva
Nie, nebojte sa, nezmýlili ste si stránku, nebude to o nejakej novoročnej dietke, hoci by sa napr. i mne zišla a nielen na nový rok….. o inom vážení chcem písať, o takom, ktoré by si každý jeden súd a v konečnom dôsledku užívateľ súdu, zaslúžil.
Ako bývalá členka súdnej rady a predsedníčka Súdnej rady SR som sa aktívne zapájala v rámci projektu Ministerstva spravodlivosti SR realizovaným so CEPEJ (Európska komisia pre efektívnu justíciu), ktorý mal za cieľ pomocou viacerých, podľa CEPEJ, osvedčených nástrojov, zefektívniť súdnictvo na Slovensku. Na Ministerstve spravodlivosti bolo vytvorených niekoľko pracovných skupín za významnej účasti sudcov, rôznych špecializácií i inštančného zaradenia, ako aj za účasti zástupcov Súdnej rady SR.Osobne som bola za súdnu radu v každej pracovnej skupine, aj vždy spolu s ešte jedným členom súdnej rady (súdna rada mala zastúpenie po 2 v každej skupine a o nomináciách členov do každej pracovnej skupiny rozhodla súdna rada – uznesenia sú zverejnené na jej webovom sídle). CEPEJ významne komunikovala, aby sa na každej reforme sudcovia podieľali, porozumeli jej a tak ju vo výsledku akceptovali. Tak to beží totiž vo vyspelých demokraciách. Áno, už počujem protiargumenty vychádzajúce z našich reálií, ale nejdem ich teraz vopred vyvracať, pretože na iné chcem poukázať.Rovnako ocenila aj účasť súdnej rady v tomto projekte.
Na vysvetlenie: CEPEJ vo svojej záverečnej správe k slovenskej justícii odporučila viaceré nástroje na zefektívnenie súdnictva, na ktoré by sme sa mohli v rámci reformy súdnictva u nás na Slovensku zamerať. Bolo len na nás, aký vhodný nástroj/nástroje si pre naše reformné kroky vyberieme. Napokon Ministerstvo spravodlivosti vykonalo výber reformných nástrojov (aj ich množstvo, kombináciu a postupnosť) – určite by sa dalo polemizovať, či boli z odporučených nástrojov vybraté tie pre naše podmienky najefektívnejšie (alebo či bola zvolená správna kombinácia nástrojov) a rovnako, či boli správne v rámci projektu nastavené časové míľniky, pre tak rozsiahlu reformu. Čas však významne uplynul… Následne pre každý vybratý reformný nástroj bola vytvorená samostatná pracovná skupina (niektorá väčšia, iná menšia, podľa náročnosti nástroja), napr. jedna z pracovných skupín bola k nástroju tzv. hosťujúci sudca, ďalšia k nástroju – súdna mapa, či iná k tzv. časovým rámcom.
Som presvedčená, že sudcovia reformu chcú. Svedčí o tom aj ich aktívna účasť v rámci pracovných skupín pre jednotlivé nástroje na zefektívnenie súdnictva, a to do času kým po zmenách na ministerstve spravodlivosti niektoré pracovné skupiny akosi potichu zanikli (alebo zmenili obsadenie), a to bez toho, aby dospeli k relevantnému výstupu ku konkrétnemu nástrojuna zefektívnenie súdnictva. Všetky výstupy ešte mali prejsť diskusiou v rámci sudcovskej obce a až následne mali prejsť diskusiou v rámci riadneho legislatívneho procesus odbornou i laickou verejnosťou. Tento proces už bol verejne kritizovaný, s nálepkou, že riadne neprebehol.
Vo väčšine pracovných skupín zameraných na rôzne reformné nástroje zefektívnenia súdnictva sme pôvodne dospeli k záveru, že pre najobjektívnejší výstup pracovných skupín (najmä však z pracovnej skupiny súdna mapa a pracovnej skupiny personálne a finančné zdroje na súdoch), nám k už existujúcim východiskovým údajom chýba jeden, a to mimoriadne dôležitý – objektívne stanovené číslo efektívnej, resp. maximálne možnej zaťaženosti sudcov v jednotlivých agendách (občianskoprávnej, trestnej, obchodnej, rodinnej, správnej) a z neho vyplývajúceho nastavenia veľkosti jednotlivých súdnych oddelení na súdoch v SR a v konečnom dôsledku i súdov ako takých. Do dnešného dňa nikto objektívne nepovie (ani ministerka spravodlivosti) aké množstvo vecí má mať sudca maximálne v oddelení a v jednotlivých agendách, aby mohol veci vybavovať bez prieťahov a kvalitne, teda efektívne.Negatívny dopad to má v konečnom dôsledku na občana, resp. na každého užívateľa súdu.Nastavenie súdneho oddelenia považujem pre akýkoľvek reformný zámer za kľúčové, avšak nie od zeleného stola, ako sa to robilo doposiaľ, ale na základe osvedčených a vo vyspelých demokraciách dlhodobo funkčných metód. Tieto metódy absolútne objektivizujú prideľovanie personálnych zdrojov na súdoch (na pozícii sudca, VSU, tajomník, či asistent) pre jednotlivé typy súdnych agiend, taktiež objektivizujú prerozdeľovanie finančných prostriedkov a limitujú materiálno technické vybavenie na súdoch. Každá agenda má totiž svoje špecifiká a určité osobité požiadavky na nastavenie celého súdneho oddelenia, a to vrátane určitých osobitých špecifík a požiadaviek na materiálno-technické zabezpečenie.
Na jednom mimoriadne zaujímavom workshope organizovanom MS SR v spolupráci so CEPEJ k tzv váham prípadov, som dostala inšpiráciu ako konečne prvý krát v histórii slovenského súdnictva čo najobjektívnejšie stanoviť veľkosť oddelenia sudcu, a to na základe už odskúšanej a fungujúcej vedeckej metódy, na základe výstupov ktorej sa prioritne dá s pomerne značnou presnosťou určiť obtiažnosť jednotlivých typov súdnych agiend, teda VÁHA VECÍ, dokonca v rámci nich aj jednotlivých typov sporov, ktoré sa riešia na tom ktorom súde a z nej vyplývajúca potreba počtu sudcov a iných odborných zamestnancov na vybavenie týchto vecí na ktoromkoľvek súde. Výsledky výskumu a zberu údajov však je možné vyhodnotiť aj z ďalších pohľadov, keďže zber údajov je možné pomerne široko nastaviť – aj na úroveň jednotlivých regiónov a inštancií súdov – zistiť obtiažnosť agendy na jednotlivých súdoch a z nej vyplývajúcu požiadavku na materiálne i personálne zdrojes rozlíšením na jednotlivé regióny i inštancie súdov v celej SR. Východiskom je fakt, že nie je „vec ako vec“, teda, že ani T vec nie je ako iná T vec, ani C vec ako iná C vec a pod.. Na jej základe sa dá personálne nastaviť celý súdny systém i v konečnom dôsledku mapa súdov.Dá sa určiť celková potreba počtu sudcov, VSU, či asistentov, a to v regiónoch, ako aj celej SR.Na uvedených metódach dlhodobo funguje Nemecko, Holandsko, ktoré absolútne nemajú problém s prieťahmi v konaní a ani s objektívnym prerozdeľovaním personálnych a finančných zdrojov. Nedávno aj Izrael nastúpil cestu reforiem na tomto základe a veľmi úspešne. Objektivizácia prerozdeľovania personálnych a materiálnych zdrojov v súdnictve je totiž mimoriadne kľúčová a nemá podliehať tomu, či minister spravodlivosti je v obľube ministra financií, príp., či predseda súdu je v obľube ministra spravodlivosti a pod.
Po výraznej podpore expertov zo CEPEJ k nami prejavenej snahe vybrať sa tiež touto cestou váženia prípadov a naozaj zobjektivizovať čísla, ktoré inak boli prevažne určované od zeleného stola, alebo nijak, som v spolupráci s Analytickým centrom MS SR a bývalej členky súdnej rady M.Kosovej, niekoľkokrát obišla súdy SR (trvalo to niekoľko mesiacov), viedla diskusie so sudcami, veľa sme sa pýtali, veľa sa nás pýtali, veľa sme počúvali, veľa sme vysvetľovali, ale pozor – aj sme veľa zohľadňovali podľa pripomienok, aby bol projekt správne nastavený na náš právny a justičný systém (aby reflektoval na skúsenosti praxe), podmienky a ciele. Odviedol sa kus veľmi dobrej práce zo strany všetkých zainteresovaných. Váha prípadov sa tak, ako každá iná reforma, bez podpory sudcov a ich aktívneho zapojenia robiť nedá. Túto našu snahu veľmi ocenila aj spolupracujúca expertka zo CEPEJ, ktorá sa tiež diskusií na súdoch v časti zúčastnila.
Nakoniec sa sudcovia bez akýchkoľvek výhod do projektu aktívne pustili i v rámci jeho prípravy, zapojili sme aj študentov PF UK ( PF UK na projekte tiež významne pomohla), boli sme z historickej chvíle nadšení, sudcovia začali projektu veriť ako niečomu zmysluplnému a očakávali jeho dokončenie, vyhodnotenie a na jeho základe nastavenie celého systému. Žiaľ, aj napriek ústnym prísľubom pani ministerky pri mojom odchode z funkcie predsedníčky súdnej rady, sa v tomto historicky významnom, nádherne rozbehnutom a sudcami v tom čase prijatom projekte nepokračuje ( áno, rozumiem argumentu sťaženia projektu pre Covid, no v konečnom dôsledku celkom neobstojí, pretože súdy aj počas Covidu konať museli, síce boli určité režimové opatrenia, ale naďalej sa vo veciach konalo a rozhodovalo), hoci dnes už myslím nie je žiaden dôvod na nepokračovanie…
Naviac bez toho, aby boli zobjektivizované komplexné údaje, začali sa škrtať súdy na mape Slovenska, hoci v rámci pôvodnej pracovnej skupiny k súdnej mape, sme k záveru pre nové nastavenie súdnej mapy a konkrétnym škrtom nedospeli. Dôvodom bola absencia niektorých potrebných údajov k vyhodnoteniu efektivity súdov, a tak sme objektívny záver o usporiadaní súdnej mapyv pôvodne zriadenej komisii neprijali.
Navrhovalo sa len vo všeobecnosti škrtať neefektívne súdy (napr. veľmi malé), pričom efektivitu bolo treba u jednotlivých súdov (aj u veľmi malých) vyhodnotiť, prípadne zaťaženosť a špecializáciu na nich s cieľom zvýšenia efektivity riešiť presunom, či zúžením rozsahu agiend, ktoré by na menších súdoch mali byť vybavované( napr. len občianskoprávna a rodinná).Nová a personálnym obsadením myslím, že doposiaľ ministerstvom spravodlivosti utajená pracovná skupinka k súdnej mape však, nenadviazala na tieto naše odporúčania a aj bez všetkých potrebných údajov(aspoň do dnešného dňa relevantné údaje k škrtom dostatočne odprezentované neboli) dospela k škrtom na súdnej mape – ako bola predostretá v pripomienkovom konaní a následne tretia verzia mapy (táto verzia podľa mojich informácii vôbec nebola diskutovaná na súdoch) nedávno predložená i v parlamente, a tak to aj vo výsledku zatiaľ dopadlo….
Podľa mňa,žiaľ, navrhovaná mapa je premárnená šanca kvalitnej a naozaj efektívnej zmeny súdnictva, ktorá ak bude schválená v navrhovanej podobe bude stáť vynaloženie nemalých prostriedkov bez garancie ich efektívneho vynaloženia. Teda ako sme zvykli hovoriť : opäť reforma formou pokus omyl. Prečo sa zišlo z cesty? Prečo sme nechceli vidieť výsledky váženia prípadov?Odhalila by sa dlhodobo ukrývajúca pravda o zaťaženosti sudcov, či regionálnych rozdieloch v zaťaženosti, či v zaťaženosti v rámci jednotlivých súdnych agiend a poddimenzovaní systému (či už na postoch sudcov alebo VSU, či iného odborného aparátu)? Možno nie….. bez dokončenia váh to však nezistíme…Prečo sa diskusie k súdnej mape viedli len „ akože “ (vychádzam z verejných kritík) a prečo sa nedokázalo ustúpiť od niektorých podľa oponentov neúčelných a nereformných krokov?
Ako už bolo povedané súdne spory neriešia budovy megasúdov, ale sudcovia a zamestnanci v nich, ktorí však potrebujú prioritne vytvoriť podmienky. Nemyslím novémegabudovy, ale stabilné súdne oddelenia, s dostatočným odborným aparátom a materiálno – technickým vybavením zodpovedajúcim aktuálnej technickej dobe, aby sa výkon súdnictva efektívne robiť dal a potom každý, kto sa na súd obráti, bude môcť mať rozhodnutie v primeranej dobe.
Sudcovia a ostatní zamestnanci súdov dobre vedia, kde sú v systéme chyby, čo ho brzdí a všade vo vyspelých demokraciách je hlas justície relevantný a akceptovaný. Žiaľ u nás je to dlhodobo inak, a to v konečnom dôsledku na úkor občana, resp každého užívateľa súdov. Pokiaľ nedôjde k nezmyselným a neúčelným škrtom na mape súdov, stále je čas získať relevantné podklady a nastúpiť na cestu zefektívnenia súdnictva. Každá takáto zmena totiž bude nás všetkých stáť nemalé peniaze, veď požičané prostriedky z EU budeme musieť raz vrátiť.
V rámci histórie už niekoľkokrát boli zavedené rôzne nástroje a zmeny v justícii, avšak legitímne vyhodnotenie ich účinku akosi pokryvkáva. Takéto priebežné vyhodnocovanie reformných zmien a nástrojov považujem za veľmi dôležité.
Aj v súčasnej prebiehajúcej súdnej reforme je jedným z už legislatívne prijatých a do praxe zavedených nástrojov tzv. Hosťujúci sudca (voči ktorému som v niektorých detailoch nášho právneho nastavenia uviedla svoje výhrady, ktoré napokon potvrdili aj odborníci zo CEPEJ v rámci upozornení na to, akým chybám sa máme vyhnúť, pretože už pri tomto nástroji v niektorých krajinách nastali – skrátka, aby sme sa poučili z chýb druhých a nerobili vlastné, no neuspela som v plnom rozsahu). Pomaly je čas začať hodnotiť efektivitu tohto nástroja tak, ako bol vymodelovaný pre naše súdnictvo ministerstvom spravodlivosti…….rovnako aj zriadený exekučný a upomínací súd – čo priniesol a za aké prostriedky, a teda, či bolo zavedenie týchto inštitútov účelné, efektívne. Je to dôležité aj pre ďalší postup v reformách. Ja netvrdím, že uvedené inštitúty nie sú efektívne, tvrdím len to, že objektívne ich efektivita po ich zavedení do praxe vyhodnotená zatiaľ nebola. Každý reformný nástroj by mal byť takémuto vyhodnoteniu priebežne podrobený, len tak sa posunieme pozitívnym smerom. Dosiahol sa teda cieľ zefektívnenia súdnictva zavedením týchto nástrojov? Vracajú sa nám do týchto inštitútov vložené finančné prostriedky v podobe pozitívneho posunu v efektivite výkonu súdnictva? Nevyhodnotenie je na škodu veci, ak si nechcem myslieť, že to niekomu vyhovuje alebo, že skutočný cieľ zmien bol iný ako zvýšenie efektivity súdnictva…..
Na záver len zhrniem, že pre každú reformu má byť prioritné, aby užívateľ súdov, ktorý sa na súd obráti, v konečnom dôsledku, pod pozitívnym vplyvom reformy, dostal včasnú spravodlivosť na základe kvalitne vypracovaného a zákonného rozhodnutia. Zmena súdnej mapy je len jedným, nie jediným, z možných reformných nástrojov, avšak len v prípade, že z tejto mapy zmiznú – budú zrušené neefektívne súdy (toto vyhodnotenie mi dnes pri tejto mape chýba).
Ani skutočnosť, že na súdnej mape by našiel miesto aj tzv. malý súd neznamená, že tento súd nemôže konať efektívne, a to aj v prípade, ak na ňom nie je zaručená špecializácia na 100% – podstatná je totiž efektivita tohto súdu (t.j.vybaviť primerané množstvo vecí včas, kvalitne a za primerané náklady), samozrejme pri dostatočnom (adekvátnom) personálnom obsadení a materiálno – technickom vybavení súdu zodpovedajúcim dnešnej dobe. Ak efektivita súdu (aj tzv. veľkého) je poznačená nedostatočným personálnym obsadením – toto zjavne súdna mapa- teda presun súdu z miesta A do miesta B alebo jeho zrušenie, či zlúčenie, nevyrieši, ibaže by bol, napr. na zlučujúcom súde nadbytok sudcov, ktorý by vykryl nedostatok sudcov na zlučovanom súde – toto však by bol na druhej strane znak doterajšej nedostatočnej a nekvalitnej personálnej politiky v súdnictve, pričom vo vzťahu k užívateľovi súdu by to malo efekt vzdialenejšej spravodlivosti a celkovo zvýšenia nákladov na súdne konanie (to by zase mohlo mať negatívny dopad na vyhodnotenie celkovej efektivity zlúčeného súdu) atď. Takýto nedostatok by však podľa mňa nevyžadoval zmenu súdnej mapy, ale zmenu prístupu k personálnym otázkam zo strany ministerstva spravodlivosti.
Tak „odvážme prípady“, nech aj váhy Spravodlivosti môžu v čo najkratšom čase jednotlivé dôkazy, či argumenty strán v nichna jednotlivých súdoch zvážiť pri vyváženom nastavení súdnictva, čo bude ďalší krok k tomu, aby mohol v každom prípade ťarchou neúmerného množstva vecí nezavalený, nestranný, kvalifikovaný a verejnosťou vážený (dôveryhodný) sudca rozhodnúť.