JUDr. Dana Jelinková Dudzíková, LL.M., sudkyňa Okresného súdu Bratislava I
Je za platného právneho stavu na Slovensku zabezpečená účinná súdna kontrola zákonnosti pandemických opatrení?
Celý svet aktuálne čelí novým výzvam spočívajúcim v potrebe prijatia efektívnych opatrení v boji s pandémiou koronavírusu. Okrem medicínskych výziev v tej súvislosti vyvstáva pre štáty aj test právneho charakteru, ktorým sa kontroluje miera zabezpečenia fungovania základných princípov právneho štátu v núdzovom stave.
I. Benátska komisia
Európska komisia pre demokraciu prostredníctvom práva (ďalej len „Benátska komisia“) vydala dňa 16.apríla 2020 Súhrn stanovísk a správ Benátskej komisie k núdzovému stavu pod číslom CDL-PI (2020) 003,[1] z ktorého vyplývajú nasledovné závery týkajúce sa nevyhnutnosti zabezpečenia účinného súdneho prieskumu opatrení prijatých v núdzovom stave.
Pokiaľ ide o núdzový stav, Benátska komisia pripomína, že je nevyhnutné, aby ústava a legislatíva poskytovali mechanizmy – najmä parlamentný a súdny dohľad nad výkonnou mocou – aby nedošlo k zneužitiu mimoriadnych/núdzových právomocí vnútroštátnymi orgánmi.
Okrem parlamentu zohráva rozhodujúcu úlohu pri kontrole výsadných právomocí exekutívy v núdzových situáciách súdny systém, pretože prijíma rozhodnutia o zákonnosti vyhlásenia núdzového stavu, ako aj kontroluje zákonnosť osobitných núdzových opatrení. Navyše, súdny systém musí naďalej zaručovať právo na spravodlivý proces. Musí tiež jednotlivcom poskytovať účinné právne prostriedky v prípade, že vládni predstavitelia porušia ich ľudské práva.
Benátska komisia súhlasí s tým, že „keďže v parlamentnej demokracii je výkonná moc obvykle zložená z lídrov strán a iných vedúcich predstaviteľov strán, legislatívna kontrola nemusí byť v praxi dostatočne účinná na to, aby zabránila zneužívaniu výkonnej moci. V štáte založenom na zásadách právneho štátu musí byť preto legislatívna kontrola doplnená vhodnými a účinnými prostriedkami súdnej kontroly.“
Z predbežnej správy Benátskej komisie zo dňa 8.októbra 2020 o opatreniach prijatých v členských štátoch Európskej únie v dôsledku krízy Covid-19 a ich vplyv na demokraciu, právny štát a základné práva č. 995/2020, CDL (2020) 018 [2] vyplýva, že súdne preskúmanie núdzových opatrení je ďalšou zárukou proti rizikám zneužitia právomoci výkonnej moci.
Súdny systém musí poskytovať jednotlivcom účinné prostriedky v prípade, že štátne orgány zasiahnu do ich ľudských práv.Súdne preskúmanie môžu vykonávať občianske alebo správne súdy, ako aj trestné súdy pri riešení penalizovaného porušenia núdzových právnych predpisov/opatrení.
Vo svetle vyššie uvedených skutočností vyvstáva otázka:
Sú na Slovensku platným právnym poriadkom zabezpečené účinné prostriedky súdnej kontroly zákonnosti zásahov do ľudských práv opatreniami prijatými počas trvania núdzového stavu?
Odpoveď na vyššie uvedenú otázku ponúkam za použitia porovnávacej metódy. Oboznamujem s rozhodovacou činnosťou francúzskej Štátnej rady v súvislosti s kontrolou zákonnosti opatrení prijatých v boji s Covid-19.
II. Francúzska Štátna rada
Le Conseil d’État – Štátna rada je najvyššia súdna inštancia správneho súdnictva vo Francúzskej republike.Štátna rada vydala dňa 21.apríla 2021 bilančný materiál týkajúci sa ročného fungovania tohto súdu počas pandémie Covid-19.[3]
Z uvedeného materiálu vyplýva, že 22. marca 2020 sa konalo pred Štátnou radou prvé pojednávanie týkajúce sa Covid-19. Toto pojednávanie bolo začiatkom dlhej série rozhodovania a vyvažovania záujmu na ochrane zdravia a ostatnými slobodami.
Počas dvanástich mesiacov Štátna rada prejednala v naliehavom konaní 647 vecí na základe podaní jednotlivcov, asociácií či profesijných organizácií. Štátna rada uložila za posledných 12 mesiacov naliehavé opatrenia, niekedy počas 48 hodín, na kontrolu, či reštrikcie na slobodách nariadené z dôvodu verejného zdravia boli opodstatnené.
V 51 prípadoch Štátna rada nariadila zrušenie prípadne zmenu opatrení nariadených vládou alebo inými orgánmi výkonu verejnej moci.
Vo viac ako 200 prípadoch došlo k vyriešeniu veci počas pojednávania, štátu boli pripomenuté jeho povinnosti alebo sporné opatrenia boli zmenené príslušnými orgánmi ešte pred vynesením rozhodnutia vo veci samej. V týchto prípadoch mohlo vo finálne dôjsť k formálnemu zamietnutiu žaloby, avšak k vyriešeniu veci prispelo už samotné pojednávanie vo veci samej. Z toho v približne 50 prípadoch pojednávanie prispelo k tomu, že vláda prijala zlepšenia svojich opatrení do praxe.
Sudca pripomenul alebo špecifikoval štátu jeho povinnosti v asi 130 prípadoch.
V 89 prípadoch sporné opatrenia už neboli v účinnosti alebo boli zrušené či modifikované orgánmi ešte predtým ako Štátna rada prijala rozhodnutie. Veľmi často už samotné podanie žaloby postačilo na to, aby dotknuté autority zmenili opatrenia.
Na záver správy Štátna rada konštatuje, že za daného stavu, kedy situácia ohľadom verejného zdravia je stále znepokojujúca, Štátna rada pokračuje v monitoringu a kontrole krokov štátu a iných orgánov prostredníctvom žalôb, ktoré obdrží. Konania, ktoré prebehli pred Štátnou radou, pokrývali všetky aspekty každodenného života vo Francúzsku.
Preklad zásadných rozhodnutí Štátnej rady je autorkou tohto príspevku priebežne vyhotovovaný a bude aj verejne publikovaný.
III. Slovenská realita
Bol vykonaný na Slovensku za posledný rok účinný súdny prieskum zákonnosti zásahu do práv a slobôd jednotlivca protipandemickými opatreniami?
Akú štatistiku môže ponúknuť v tomto smere Slovenská republika?
Pod účinným súdnym prieskumom rozumieme prijatie súdneho rozhodnutia v čase, kedy prijatie tohto rozhodnutia má z hľadiska ochrany práv a slobôd jednotlivca význam, je adresné a spôsobilé zabezpečiťbezodkladnú nápravu.
Nevyhnutnosť, proporcionalita a trvanie zásahov do práv a slobôd jednotlivcov vykonaných opatreniami v boji s pandémiou nebola dosiaľ na Slovensku v súdnom konaní preskúmaná.
V tomto smere opäť odkazujeme na znenie vyššie uvedenej predbežnej správy Benátskej komisie, v ktorej sa uvádza, že súdnictvo môže navyše výkonnému orgánu v rozhodovacom procese poskytnúť väčšiu diskrečnú právomoc pri prijímaní opatrení potrebných na zvládnutie núdzového stavu. Nikdy však nesmie nechať výkonný orgán konať bez akýchkoľvek obmedzení a akejkoľvek kontroly.[4]
Možno znepokojene konštatovať, že pri neexistencii účinného súdneho prieskumu zákonnosti protipandemických opatrení,v dôsledku ktorých dochádza k zásahom do práv a slobôd jednotlivca alebo skupiny jednotlivcov, nie je za súčasného legislatívneho stavu v slovenských pomeroch systém bŕzd a protiváh v núdzovom stave funkčný tak ako by mal byť, a tak ako to predpokladá Benátska komisia.
K jeho sfunkčneniu bolo potrebné vykonať naliehavé legislatívne zmeny, ktorých vykonanie sa malo staťuž pred rokom prioritou rezortu spravodlivosti Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky.
Odôvodnené pochybnosti viacerých slovenských právnikov o tom, či Slovenská republika v núdzovom stave dodržuje vyššie uvedené záväzky vyplývajúce zo správy Benátskej komisie potvrdzuje aj správa slovenskej verejnej ochrankyne práv Prof. JUDr. Márie Patakyovovej, PhD. prednesená a (čo je smutnejšie) odmietnutá v Národnej rade Slovenskej republiky 7.mája 2021,[5]ktorá skonštatovala nedostatočne zabezpečenú súdnu kontrolu opatrení vydaných Úradom verejného zdravotníctva SR. Sporná je podľa nej samotná kompetencia Úradu verejného zdravotníctva SR vydávať opatrenia.
[1]https://www.ustavnysud.sk/documents/10182/42829548/Suhrn+stanovisk+Benatskej+komisie+k+nudzovemu+stavu_final.pdf/b5dca577-b19d-4d94-a005-0aaea881823ds.16,21,22.
[2]https://www.ustavnysud.sk/documents/10182/42829548/CDL-AD%282020%29018_opatrenia+po%C4%8Das+COVID19_s+logom.pdf/1b914988-8c53-4287-a68c-31a6747d74f3s. 24.
[3]https://www.conseil-etat.fr/actualites/actualites/covid-19-retour-en-chiffres-sur-un-an-de-recours-devant-le-conseil-d-etat-juge-de-l-urgence-et-des-libertes – neoficiálny preklad
[4]https://www.ustavnysud.sk/documents/10182/42829548/CDL-AD%282020%29018_opatrenia+po%C4%8Das+COVID19_s+logom.pdf/1b914988-8c53-4287-a68c-31a6747d74f3s. 24
[5] https://slovensko.hnonline.sk/2341681-poslanci-odmietli-spravu-o-cinnosti-ombudsmanky