Zdroj : právne listy
JUDr. Peter Šamko
sudca Krajského súdu v Bratislave
K pochybnému návrhu stanoviska Súdnej rady SR ohľadne uznesenia generálneho prokurátora
Na zasadnutie Súdnej rady SR, ktoré sa má konať dňa 23.09.2021 bol na schválenie predložený „Návrh stanoviska Súdnej rady SR k uzneseniu generálneho prokurátora v zastúpení jeho námestníkom pod sp. zn. IV/3 Pz 22/2021/1000 zo dňa 31.08.2021“ (ďalej v texte len návrh stanoviska súdnej rady). Ide o návrh stanoviska súdnej rady k uzneseniu generálneho prokurátora, ktorým bolo v zmysle § 363 a nasl. Tr. por. zrušené uznesenie o vznesení obvinenia v trestnej veci pána Pčolinského.
Kompletné znenie návrhu stanoviska súdnej rady možno nájsť tu:
Tento materiál by z hľadiska odborného vôbec nestál za pozornosť, ak by nebol predložený do súdnej rady a nemal ambíciu stať sa oficiálnym stanoviskom súdnej rady. Je síce správne, že zverejnené uznesenie generálneho prokurátora je otvorené odbornej diskusii a možno ho kritizovať, či schvaľovať, celkom určite by však materiál predložený súdnej rade mal mať aspoň minimálnu odbornú úroveň. Návrh stanoviska súdnej rady obsahuje totiž absolútne nesprávnu právnu argumentáciu a dovolím si tvrdiť, že ten kto ho koncipoval preukázal až pozoruhodnú neznalosť trestnoprávnych predpisov. Práve preto by som chcel nižšie v texte upozorniť na niektoré vyslovene chybné argumenty, ktoré sa v návrhu stanoviska súdnej rady vyskytli.
1/ návrh stanoviska súdnej rady konštatuje, že
„zásahom do legitimity rozhodovania všeobecných súdov je aj také rozhodnutie iného orgánu verejnej moci (rozumej v danom prípade uznesenie generálneho prokurátora), ktorým sa de facto rozhodne o otázkach, ktoré patria do výlučnej právomoci všeobecných súdov. Ku takým otázkam patrí aj rozhodovanie trestných súdov o vine. Výklad § 363 Trestného poriadku nemôže viesť k tomu, aby sa jeho aplikáciou fakticky odňala trestnému súdu právomoc rozhodnúť o vine osoby, ktorá je dôvodne trestne stíhaná, navyše za použitia zásady trestného procesu in dubio pro reo, ktorú je oprávnený a povinný použiť výlučne trestný súd. Preto je rozhodnutie generálneho prokurátora vydané v rozpore s článkom 2 ods. 2 Ústavy SR, podľa ktorého štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanovení zákon“ (text bol zvýraznený v návrhu stanoviska).
Podľa môjho názoru ide o šokujúce tvrdenie. Nikto predsa zrušujúcim uznesením vydaným podľa § 363 Tr. por. nerozhodoval o vine obvineného (a neukladal trest). Išlo o čisto kasačné uznesenie vydané v prípravnom konaní, ktorým sa len rušili niektoré právoplatné rozhodnutia orgánov činných v trestnom konaní s príkazom, aby vo veci opätovne konali a rozhodli. Nešlo teda ani o nejaké definitívne rozhodnutie o „nevine“ obvineného a už vôbec nie o rozhodnutie s účinkami zastavenia trestného stíhania.
Ak tu má návrh stanoviska súdnej rady na mysli „výrokom o vine“ aj možný výrok o „nevine obvineného“ (v tom smere, že zrušujúce uznesenie generálneho prokurátora možno chápať ako rozhodnutie o nevine obvineného, aj keď možno iba dočasné), tak ide o nepochopenie kompetencií súdov a orgánov prípravného konania v trestnom procese. K uvedenému je nutné dodať, že aj politici pomerne často, v súvislosti s ustanovením § 363 Tr. por., používajú argumentáciu, že „len súdy sú oprávnené rozhodovať o vine, a tým pádom aj o nevine obvineného“.
Podľa článku 50 ods. 1 Ústavy SR len súd rozhoduje o vine a treste za trestné činy.
Pozorný čitateľ zistí, že nikde v uvedenom ustanovení Ústavy sa nepíše o tom, že len súd by bol oprávnený rozhodovať o nevine, presnejšie o opaku viny. Na tejto samozrejmosti je pritom vystavaný celý trestný proces v SR, nakoľko „o nevine“ obvineného v prípravnom konaní rozhoduje len a výhrade prokurátor. Tak napríklad uznesenie o zastavení trestného stíhania, či uznesenie o postúpení veci na priestupok sú uznesenia, ktorých účinky sa rovnajú oslobodzujúcemu rozsudku, pretože nimi právoplatne končí trestné stíhanie obvineného so záverom, že obvinený je „nevinný“(t. j. nie je vinný).
Ak by sme teda prijali uvedenú argumentáciu návrhu stanoviska súdnej rady, museli by sme zároveň dospieť k záveru, že každým jedným uznesením o zastavení trestného stíhania, či postúpení veci, ktoré vydá prokurátor v prípravnom konaní, sa rečou návrhu stanoviska súdnej rady „de facto rozhodne o otázkach, ktoré patria do výlučnej právomoci všeobecných súdov“, čo je samozrejme nezmyslené. Sám zákonodarca ustanovil prokurátora do pozície pána prípravného konania, v ktorom je len a výhrade vecou prokurátora, či po dôslednom vyhodnotení vykonaných dôkazov rozhodne sám o „nevine“ obvineného (napríklad o zastavení trestného stíhania, nakoľko skutok nie je trestným činom, nespáchal ho obvinený a podobne), alebo je názoru, že má dostatočné množstvo dôkazov na preukázanie viny obvineného a preto podá obžalobu.
Prokurátor má dokonca v prípravnom konaní tak silné postavenie, že mu zákonodarca zveril do rúk aj rozhodovanie „o malej vine“, pretože môže napríklad vydať uznesenie o podmienečnom zastavení trestného stíhania, ktoré dokonca po osvedčení sa obvineného v skúšobnej dobe má účinky prekážky veci rozhodnutej a eviduje sa aj v odpise registra trestov. Aj toto považuje zostavovateľ návrhu stanoviska súdnej rady za zasahovanie do výlučnej kompetencii súdov?
Zákonodarca prokurátorovi ako pánovi prípravného konania zveruje v prípravnom konaní aj výlučnú kompetenciu rozhodnúť, či je konkrétna osoba stíhaná zákonným spôsobom, respektíve, či existuje na jej obvinenie dostatok dôkazov, pretože len a výhrade prokurátor môže zrušovať napríklad uznesenie o vznesení obvinenia (tu dokonca autoremedúrou aj policajt), uznesenie o začatí trestného stíhania vo veci a podobne.
Aj tieto oprávnenia prokurátora sú dôsledkom toho, že nielen súd je oprávnený rozhodovať „o nevine“, ale aj prokurátor (napríklad prokurátor je oprávnený v prípravnom konaní rozhodovať aj o „dočasnej nevine“ v podobe zrušenia uznesenia o vznesení obvinenia, čo bez ďalšieho nemusí nutne znamenať aj automaticky koniec vedeného trestného stíhania).
Je preto absurdné tvrdiť, že ak prokurátor napríklad zruší uznesenie o vznesení obvinenia (a je bez významu, či to urobí na podklade sťažnosti, v rámci dozoru, respektíve prostredníctvom § 363 Tr. por.) tak sa „postavil nad rozhodnutia súdov“, ktoré vydávali v prípravnom konaní väzobné rozhodnutia, nakoľko je iba výlučnou kompetenciu prokurátora, ktorá osoba bude, či zostane obvinená a na ktorú osobu bude, či nebude podaná obžaloba. To napokon jednoznačne vyplýva aj z obžalovacej zásady vyjadrenej v § 2 ods. 15 Tr. por. ktorá tvorí „tvrdé jadro“ slovenského trestného procesu (trestné stíhanie pred súdom je možné len na základe návrhu alebo obžaloby podanej prokurátorom). A navyše, dokonca aj konanie pred súdom je z hľadiska „neviny“ obžalovaného plne v kompetencii prokurátora ako nositeľa dôkazného bremena, pretože ak prokurátor na hlavnom pojednávaní ustúpi od obžaloby, súd musí (teda nie môže) vyhlásiť oslobodzujúci rozsudok a to aj vtedy, ak by bol súd sám názoru, že vina obžalovaného je dostatočne preukázaná.
Tvrdiť teda, že ak generálny prokurátor zrušil uznesenie o vznesení obvinenia na podklade § 363 Tr. por. tak tým zasiahol do výlučnej právomoci všeobecných súdov je zjavným nepochopením problematiky, nakoľko ide vyslovene o tvrdenie rozporné s Ústavou SR ako aj ustanoveniami Trestného poriadku, pretože je to práve Ústava SR (článok 50 ods. 1 argumentum a contrário) a Trestný poriadok (prokurátor ako pán prípravného konania), ktoré starostlivosť o zákonnosť (čistotu) prípravného konania zverujú do rúk prokurátorovi (nie súdu) a taktiež len prokurátorovi (nie súdu) zverujú do kompetencie rozhodovať „o nevine“ obvineného v prípravnom konaní, ak sú na to splnené zákonné podmienky.
Tvrdenie, že pánom prípravného konania a to aj ohľadne možného rozhodovania o „nevine“ obvineného v prípravnom konaní je prokurátor a nie súd, nie je pritom nové (či prevratné) a vyplýva nielen z textu právnych noriem, ale aj odbornej literatúry.
Tak napríklad z rešpektovanej odbornej literatúry (napríklad Šámal, P. a kol.: Přípravné řízení trestní. Praha: C.H.Beck, 2003, s. 483 a nasl.) možno zistiť, že „len pochybnosť o skutkovom stave nemôže byť sama dôvodom pre postavenie obvineného pred súd pre podozrenie zo spáchania trestného činu s odôvodnením, že skutok síce mohol, ale taktiež nemusel byť spáchaný. Za zjednodušené je potrebné považovať tvrdenie, že ak sa nepodaria rozptýliť pochybnosti o tom, či sa skutok stal alebo nestal, je policajt povinný ukončiť vyšetrovanie návrhom na podanie obžaloby a prokurátor musí vo veci podať obžalobu a až po vykonanom hlavnom pojednávaní môže súd rozhodnúť tak, že oslobodení obžalovaného spod obžaloby. Tento názor opomína, že súd nie je zásadne orgánom rozhodujúcim o nevine obžalovaného, ale iba o jeho prípadnej vine (argumentum slov „len súd rozhoduje o vine“). Za zásadne nesprávny je preto potrebné považovať taký postup, keď orgány činné v trestnom konaní, bez toho, aby vyčerpali všetky prostriedky, podali na obvineného obžalobu, nakoľko podanie obžaloby v prípade pochybností možno odôvodniť len dôvodným očakávaním, že v konaní pred súdom môže reálne dôjsť k zmenám dôkaznej situácie, ktorá môže viesť k odsudzujúcemu výroku. Ako už bolo uvedené, súdy sú podľa Ústavy povolané k rozhodovaniu o vine a treste a nie a priori o nevine obžalovaného. Takýto postup nemožno dôvodiť zo žiadneho ústavného princípu, naopak, uvedený formalistický prístup by odporoval základným zásadám výkonu štátnej moci a prípustnosti jej užívania len v nevyhnutnom rozsahu s maximálnym šetrením základných práv a slobôd a za rešpektovania zásady zdržanlivosti“.
Prokurátor (s policajtom) teda musí nielen zbierať dôkazy v prípravnom konaní, ale musí ich aj priebežne vyhodnocovať a odstraňovať prípadné rozpory, ktoré sa v nich vyskytnú. Návrh stanoviska súdnej rady degradoval prokurátora len na „zberača dôkazov, ktoré zoraďuje do spisu“ s následnou kompetenciou predložiť spis súdu „nech nejako rozhodne“. Práve naopak, prokurátor je viazaný zásadou voľného hodnotenia dôkazov (§ 2 ods. 12 Tr. por.), teda podľa nosnej trestnoprocesnej zásady je povinný hodnotiť dôkazy podľa svojho vnútorného presvedčenia založeného na starostlivom uvážení všetkých okolností prípadu jednotlivo i v ich súhrne nezávisle od toho, kto ich obstaral.
A samozrejme z uvedeného vyplýva, že prokurátor musí odstraňovať aj rozpory v dôkazoch, pričom rozpory v dôkazoch ešte automaticky neznamenajú pochybnosti, prípadne dôvodné pochybnosti a ich odstraňovanie, či hodnotenie ešte automaticky neznamená použitie zásady in dubio pro reo, ako sa mylne domnieva návrh stanoviska súdnej rady. Vzhľadom k tomu, že prokuratúra je monokratický orgán, je samozrejmým, že v konečnom dôsledku je v prípravnom konaní určujúce hodnotenie dôkazov a právne závery, ktoré urobil generálny prokurátor (napríklad v uznesení podľa § 363 Tr. por.) a nie tie, ktoré zastáva jeho podriadený prokurátor (tak ako je to aj na súdoch, aj na prokuratúre je bežné, že sa podriadený prokurátor nestotožňuje s rozhodnutím nadriadeného prokurátora, avšak právny systém je nastavený tak, že rozhoduje názor nadriadeného prokurátora a to aj vtedy, ak sa to nepáči napríklad médiám, či politikom).
Pokiaľ teda generálny prokurátor uznesením podľa § 363 a nasl. Tr. por. zrušil v posudzovanom veci uznesenie o vznesení obvinenia, potom iba a len vykonával svoje právomoci, ktoré mu zveril Trestný poriadok ako aj Ústava SR a žiadnym spôsobom nezasiahol do výlučnej právomoci všeobecných súdov, ako to tvrdí návrh stanoviska súdnej rady. Práve naopak, pokiaľ by súdy určovali prokurátorovi ako má v prípravnom konaní postupovať, koho má trestne stíhať, či na koho má podať obžalobu, spreneverili by sa svojmu poslaniu nezávislého arbitra, ktorý nie je pomocníkom, či predĺženou rukou prokurátora.
Návrh stanoviska súdnej rady teda fakticky kritizuje generálneho prokurátora za to, že využíva svoje zákonom uložené oprávnenia ako orgán verejnej žaloby.
2/ návrh stanoviska súdnej rady ďalej uvádza, že
„tri senáty najvyššieho súdu opakovane konštatovali, že materiálna podmienka väzobného stíhania, t. j. dôvodnosť trestného stíhania konkrétnej osoby je daná. Za zásah do legitimity rozhodovania všeobecných súdov je potrebné považovať každý zásah vykonaný iným orgánom verejnej moci, ktorým sa odnímajú, rušia alebo negujú právne záväzné názory vyslovené vo výrokoch alebo odôvodneniach rozhodnutí všeobecných súdov. Rozhodnutím generálneho prokurátora došlo k odňatiu právnych účinkov uznesení troch senátov najvyššieho súdu“ (text bol zvýraznený v návrhu stanoviska).
Toto tvrdenie je už úplne mimo odborný rámec. Väzobné uznesenia súdov vydané počas prípravného konania, v ktorých sa súd vyjadruje k dôvodnosti alebo nedôvodnosti vedeného trestného stíhania konkrétnej osoby nie sú (opakujem nie sú!!!) pre prokurátora ako pána prípravného konania záväzné a ani nikdy neboli.
Už bolo rozvedené vyššie, že to, či prokurátor podá obžalobu, respektíve napríklad zastaví trestné stíhanie alebo zruší uznesenie o vznesení obvinenia, je v prípravnom konaní plne v kompetencii prokurátora (jeho voľného hodnotenia dôkazov) a v tomto smere nie je žiadnym spôsobom limitovaný názorom súdu uvedenom vo väzobnom uznesení. Z uvedeného vyplýva, že hodnotenie dôkazov zo strany prokurátora (a to napríklad aj generálneho prokurátora) teda môže byť aj odlišné od predbežného hodnotenia dôkazov, ktoré vykonal súd vo väzobnom uznesení, t. j. prokurátor môže ohľadne hodnotenia dôkazov dôjsť aj k inému záveru ako súd vo väzobnom rozhodnutí.
To platí aj opačne, ak súd pri skúmaní tejto väzobnej podmienky dospeje k záveru, že obvinenie nie je dôvodné, rozhodne o nevzatí, či prepustení obvineného z väzby na slobodu a nie je pre neho záväzný názor prokurátora, ktorý vyslovil napríklad v rozhodnutí o sťažnosti, ktorým zamietol sťažnosť obvineného podanú proti uzneseniu o vznesení obvinenia. Súd dokonca vo väzobnom uznesení nemôže dávať prokurátorovi ani žiadne pokyny ohľadne ďalšieho postupu v prípravnom konaní (v praxi je bežné, že sa napríklad súd nestotožní s dôvodnosťou vzneseného obvinenia, prepustí obvineného a vyšetrovanie ďalej pokračuje; a taktiež, že súd vysloví vo väzobnom uznesení dôvodnosť vedeného trestného stíhania a existenciu väzobného dôvodu a následne prokuratúra dôjde k opačnému záveru – napríklad v mediálne známej kauze aktivistov, ktorí vyliezli na ťažobnú vežu v Novákoch súd vzal obvinených do väzby a následne ich všetkých prepustil generálny prokurátor, pričom vyhlásil, že väzobné dôvody tu neexistovali už v čase podávania návrhu na väzbu – nestotožnil sa teda s policajtom, prokurátorom a ani súdom ohľadne existencie dôvodov väzby a jeho názor, ako pána prípravného konania bol rozhodujúci).
V tomto smere je nutné pripomenúť k návrhu stanoviska súdnej rady aj ďalšiu notorietu a to, že väzobné rozhodovanie nie je rozhodovaním o vine obvineného (obsahom právneho inštitútu väzby je vymedzenie ústavne akceptovateľných dôvodov obmedzenia osobnej slobody obvineného s cieľom znemožniť zmarenie alebo sťaženie dosiahnutia účelu trestného konania – primerane Ústavný súd ČR sp. zn. I. ÚS 381/01).
Súd rozhodujúci o väzbe musí síce podľa § 71 ods. 1 Tr. por. vždy skúmať aj to, či zistené skutočnosti nasvedčujú tomu, že skutok, pre ktorý bolo začaté trestné stíhanie bol spáchaný, má znaky trestného činu a sú dôvody na podozrenie, že tento skutok spáchal obvinený, avšak ustanovenie § 71 ods. 1 Tr. por. hovorí o „podozrení“, teda na splnenie tejto väzobnej podmienky postačí len dostatočne odôvodnená pravdepodobnosť, že obvinená osoba sa dopustila alebo mohla dopustiť trestnej činnosti uvedenej v uznesení o vznesení obvinenia. Záver o podozrení v zmysle väzobnej podmienky uvedenej v ustanovení § 71 ods. 1 Tr. por. preto nie je možné stotožňovať so záverom o vine, nakoľko výrok o vine prichádza do úvahy len vtedy, ak o trestnej činnosti obvineného nie sú dôvodné pochybnosti (na výrok o vine teda kladie zákon prísnejšie požiadavky ako na výrok o podozrení pri väzobnom rozhodovaní). A opätovne je nutné zvýrazniť; väzobné uznesenie súdu nie je právne záväzné pre prokurátora v tom smere, že by nemohol dôjsť k inému hodnoteniu dôkazov smerom k vznesenému obvineniu ako súd vo väzobnom uznesení.
Pokiaľ teda prokurátor, prípadne nadriadený dozorového prokurátora vyhodnotí dôkaznú situáciu inak ako súd vo väzobnom uznesení s následkom, že následne zruší uznesenie o vznesení obvinenia, celkom určite tým neodníma, neruší a neneguje právne záväzné názory uvedené vo väzobných rozhodnutiach súdov, tak ako sa to uvádza v návrhu stanoviska súdnej rady, nakoľko záväzné pre prokurátora nie sú a ani byť nemôžu, pretože súd nie je pánom prípravného konania a vo vzťahu k prípravnému konaniu neplní ani úlohu „prieskumného vyšetrovateľa“, či „vyšetrujúceho sudcu“ a už vôbec nemôže určovať, či prokurátor môže a akým spôsobom uzniesť dôkazné bremeno v súdnom konaní (primerane pozri aj uznesenia Najvyššieho súdu SR sp. zn. 2Tost 4/2014, či 1Tost 18/2014).
Záver:
Čo dodať… Netvrdím, že som najmúdrejší a ani sa nechcem nikoho dotknúť, ale obsah návrhu stanoviska súdnej rady by za nesprávny musel vyhodnotiť aj priemerný študent právnickej fakulty, ktorý absolvoval niekoľko prednášok z trestného práva procesného. Považujem až za neslušné, že sa takýto odborne „kvalitný“ materiál vôbec dostal na rokovanie súdnej rady. Treba len dúfať, že ho v navrhnutej podobe súdna rada neschváli.